
Voorbeeld van een pleindag
Thema: Filosofie (vrienden en cultuur)
Onderbouw
Introductie
De kinderen luisteren naar het verhaal van Beer. De docent heeft een teddybeer genaamd Beer en hij vertelt aan de klas dat hij als vriend een bloem heeft. Kun je vrienden zijn met een bloem? Naar aanleiding van deze vraag worden kinderen gestimuleerd om te filosoferen.
Activiteit 1 – De natuur in
Er zijn verschillende soorten bloemen. Maar wat is een bloem? We gaan de natuur in op zoek naar bloemen. Nadat kinderen geïntroduceerd zijn met verschillende soorten bloemen. Proberen we antwoord te vinden op de vraag: " Wat is een bloem? Leeft een bloem? Hoe weten we dat? Wat leeft nog meer?" Leerkrachten proberen zo veel mogelijk het denkproces en het woordgebruik te sturen. Belangrijke woorden worden op een groot vel opgeschreven.
Kinderen krijgen allemaal een zaadje en mogen hun eigen plantje planten.
Pauze
Kinderen spelen buiten op het plein of in de gymzaal.
Activiteit 2 – Gesprek met Beer
Kinderen gaan in een kring bespreken of een bloem een vriend van Beer kan zijn. De kennis die buiten is opgedaan, wordt meegenomen. Beer is namelijk nieuwsgierig of hij een vriendje kan zijn met bloem. Tot slot worden de woorden van het veld gesemantiseerd.
Als afsluiting gaan de kinderen op een doek een ‘vriend’ verven.
Bovenbouw
Introductie
Kinderen kijken een filmpje over Spinoza. De leerlingen vertellen wat een filosoof is en wat filosofie inhoudt.
Activiteit 1 – Doorvraag kaarten
Kinderen krijgen allemaal doorvraag kaarten met sturende vragen uitgedeeld.
Vervolgens wordt er gefilosofeerd over 'Meningen' en 'Waarheid'. De vraag is, is jouw mening waar?
De leerkracht stimuleert de leerlingen en zorgt ervoor dat de volgende regels worden belichaamd:
a. zeg wat je wil zeggen
b. wees concreet
c. tracht een gezamenlijk gesprek te voeren.
Klaaropdracht is dat iedere leerling een mening op een blad opschrijft.
Activiteit 2 – Cultuur
De filosofische vraag “Kies je zelf voor cultuur?” wordt geïntroduceerd.
-Wat is cultuur? (Kinderen zoeken dit op in een woordenboek) Wat hoort daar allemaal bij? Er wordt op het digibord een lijst gemaakt van cultuur gerelateerde onderwerpen.
-Kun je eraan ontkomen; kun je ook géén cultuur hebben?
Deze lijst van mogelijke 'waarden' worden besproken. 'Waarden' spelen ook een rol in cultuur. De leerkracht stimuleert het denkproces van de kinderen door de volgende sturende vragen te stellen:
-Heb jij je waarden van je ouders of school geleerd of zelf bedacht?
-Zijn deze dingen van jezelf of van je cultuur?
Pauze
Kinderen spelen buiten op het plein of in de gymzaal.Activiteit – Turk proeft Nederlandse cultuur
Kinderen kijken naar het filmpje 'Turk proeft Nederlands cultuur' en er wordt verder gefilosofeerd over cultuur.
Wat hoort er allemaal bij de Nederlandse cultuur? Maak een lijst op het bord.
-Als je een dubbele nationaliteit hebt, heb je dan ook twee culturen? Zo ja, kun je precies benoemen wat Turks en wat Nederlands is.
Als afsluiting maken de kinderen een poster over het begrip cultuur. Wat houdt cultuur voor jou in?
Contact
Het Koningin Maxima Plein
https://www.facebook.com/
HetKoninginMaximaPlein
Twitter: @KMPlein
+90 (0) 530 780 45 22
koninginmaximaplein@gmail.com
De eerste pleindag op 21 september 2013 is gratis, bij aanmelding voor 30 augustus!
Geef uw kind op door een mail te sturen met naam en geboortedatum van uw kind.